Af Jane W. Schelde

Vi bruger bare vores marketingbudget på en anden måde, siger marketingchef i Call Me

”Selvfølgelig har vi ikke noget salgsbudskab med til Cirkus Summarum. Sådan arbejder vi ikke. Vores budskab – Tal ordentligt – skal være en integreret del af oplevelsen og skal give mening. Det skal ikke være et påklistret reklameskilt, som opleves mærkeligt i den sammenhæng.”

Cirkus SummarumMeldingen fra marketingchef i mobilselskabet Call Me, Anja Enggaard, er meget klar. Når Call Me har valgt at indgå partnerskab med Muskelsvindfonden i forhold til Cirkus Summarum, er det, fordi det giver mening for begge parter. Der er et værdifællesskab, som gør det naturligt at samarbejde, og plads til forskelle-visionen tiltalte marketingchefen fra starten.

”Vi får mange henvendelser fra nogle, der gerne vil danne partnerskab med os, men vi er meget kritiske. Hvordan kan vi give merværdi til oplevelsen, og hvordan kan vi integrere vores budskab med aktiviteten? Vores værdier skal give gæsterne en bedre eller anderledes oplevelse. De skal ikke studse over, at vi er med. Vi er jo en kommerciel virksomhed, og vi tror på, at det giver noget på den lange bane, hvis folk forbinder os med noget positivt,” siger Anja Enggaard.

Noget på hjerte

Call Me positionerer sig selv som et mobilselskab med noget på hjerte, der har holdning og karakter og tør forholde sig til den verden, de er en del af. Som en del af Tal ordentligt-kampagnen samarbejder de bl.a. med bandet Lighthouse X, der har været med til at give kampagnen en musikalsk dimension. Call Me er tilstede på folkeskolerne hver uge med Tal ordentligt Film Studios og arrangerer Familiecamps.

På Cirkus Summarum har Call Me og Muskelsvindfonden i samarbejde skabt en tilpasset version af Tal ordentligt, hvor det alvorlige budskab har fået et humoristisk strejf. F.eks. står der på Slush ice-prisskiltet, at hvis du siger: ”Hey fister – hit med en slush ice”, så er prisen 3.500 kr. Men siger du: ”Hejsa. Må jeg bede om en lækker slush ice”, er prisen 35 kr.

Budskabet er klart: god stil – god pris. Den slags opfordring er med til at skabe dialog med gæsterne og få dem til at vise respekt for andre. Og det er helt i tråd med værdierne i både Muskelsvindfonden og Call Me.

Samarbejdet med Muskelsvindfonden har Call Me ifølge Anja Enggaard kunnet bruge på flere måder:

”Det har givet en stolthed internt, fordi Muskelsvindfonden er en god sag. Og som en del af aftalen har vi kunnet invitere kunder i Cirkus Summarum.”

Et værdifælleskab

Fra Muskelsvindfondens side har samarbejdet med Call Me været et pilotprojekt i forhold til partnerskaber.

”Vi ville gerne afprøve, hvad et sådant partnerskab kunne give os begge og måske kan udvikles til. Faktisk var det os, der kontaktede Call Me. Det var det eneste teleselskab, som vi havde et værdifælleskab med. Både Call Me og Muskelsvindfonden kommunikerer værdibaseret og flytter budskabet helt frem i vores kommunikation. De kommunikerer, at man skal tale ordentligt – et budskab, der via de voksne går videre til børn. På Cirkus Summarum gør vi det samme, når vi siger, at det er sjovest, når alle er med. Det værdimatch ville vi gerne afprøve,” siger Jacob Bartholin, partnerskabschef i Muskelsvindfonden, som er tilfreds med de første erfaringer med samarbejdet.

Han lægger dog ikke skjul på, at partnerskabet med Call Me også handler om penge og et sponsorbidrag til Cirkus Summarum. I et partnerskab handler det blot om størrelsen på bidraget, når ”værdifællesskabs-regnskabet” også skal tælles med.

 

Cirkus Summarum 2015:
44 forestillinger i København og Aarhus
94.000 publikum i alt