_dsc8032_1280x7913R KONTOR er en fremadstormende virksomhed, der opkøber og sælger brugte kontormøbler landet over. Virksomheden har otte ansatte, de fleste af dem har haft svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet, men hos 3R Kontor er det lykkedes at inkludere mennesker på kanten af arbejdsmarkedet.

 

Direktør i 3R Kontor Steffen M. Høgh:

”Inklusion er først og fremmest noget, der går begge veje: At man som virksomhedsleder har en rummelighed, der gør det muligt at se det positive i mennesker, der ikke nødvendigvis er som en selv. Og at medarbejderen har en vilje og lyst til at være med.

Vi har en tendens til at bedømme de folk, der ligner os selv, som de mest fornuftige. Psykologisk kan jeg godt forstå den mekanisme. Men jeg har opdaget, at jeg ikke får et dynamisk team, med mindre jeg sammensætter det lidt mere mangfoldigt. Så inklusion handler ikke kun om at ”inkludere”, men også om at udvide sin horisont: hvad er det, som dette menneske kan bidrage med, som jeg ikke selv kan?”

Der skal være engagement

Hvordan lykkes det jer at inkludere forskellige mennesker?

Steffen M. Høgh: ”Vores udgangspunkt er at have en åben dialog om de udfordringer, der er. Vi kigger også meget på engagement, eller om vi tror, at vi kan finde engagementet hos den nye medarbejder. Har de engagement, er de velkomne – groft sagt. Vi anerkender forskelligheder; men der er en konsensus om, at vi går op i det, vi laver her i virksomheden.

Så har vi også en åbenhed omkring fejl. Fejl er noget, vi lærer af – og som vi griner af. Jeg er selv bevidst om, at jeg laver fejl og skjuler det på ingen måder.”

Fra katastrofal til loyal medarbejder

“Jeg vil også nævne tålmodighed. Til tider må jeg som leder engagere mig i medarbejderne på en anden måde end vanligt. Vi har f.eks. en medarbejder, som nærmest var en katastrofe de første tre måneder. Men i dag er han en af de bedste medarbejdere. Han er så glad for at være hos os. Han passer på vores firma. Han er loyal. Jeg vil betro ham mit pas, kreditkort og mit firma.

I starten havde han svært ved at komme til tiden. Der var dage, hvor han slet ikke kom på job. Han fortalte ikke, når han var syg, eller hvis han sov over sig, var det bedre at lyve sig syg dagen efter. Han er tidligere kriminel og har tatoveringer over det hele, og han har bestemt ikke haft nemt ved at komme ud af den kriminelle løbebane.

I dag er det helt anderledes. Vi blev ved med at tro på ham, og hans mønstre fra de tre første måneder er væk. Nu har han kørekort, tager uddannelse ved siden af jobbet og er en af de bedste og mest loyale medarbejdere.

Så for os giver det værdi, at vi er så forskellige. For det første underbygger det hele systemet, fordi vi er afhængige af hinandens kompetencer og perspektiver. For det andet gør dynamikken os mere kreative. For det tredje er der et stort engagement og loyalitet blandt vores medarbejdere.”