Pressemeddelelse, 26. Juli 2015

I alt 165.000 publikummer besøgte Grøn Koncert 2015.  Men Grøn Koncert er ikke kun øl, fest og livemusik. En forbrugersafari blandt gæsterne viser, at Grøn Koncert skaber rammerne for nye venskaber og øger fællesskabsfølelsen – både blandt publikum, frivillige og artisterne.

Tuborg og Muskelsvindfondens ønske for Grøn Koncert 2015 var at koncertturen ville skabe en unik ramme, hvor publikum, frivillige og musikere kunne mødes uanset forskelle og have en fest.

Det ønske blev indfriet til fulde på årets Grøn Koncert, der ikke alene bød på nye musikalske makkerpar – men også nye venskaber mellem venner, frivillige og gæster på tværs af alder, uddannelse, kultur og ikke mindst handicap.

Et grønt aftryk landet over

Grøn Koncert har i hver af de otte koncertbyer interviewet op mod 250 gæster. Mens hver fjerde har oplevet at få nye venner på Grøn Koncert, oplever  90 % af de adspurgte, at Grøn Koncert øger fællesskabsfølelsen.

Mens hele 96 % af oplyser, at de er blevet gladere af at være på Grøn Koncert.

”Vi er stolte af Grøn Koncert 2015 og håber, at gæsterne tager fællesskabsfølelsen med hjem, så færre føler sig ensomme eller udenfor. Det er tankevækkende, at mødet omkring live-musik og frivillighed kan påvirke folk så meget. I flere byer oplyser op mod 20 pct af gæsterne, at de har fået et mere positivt syn på mennesker i kørestol – det giver Muskelsvindfonden noget at arbejde videre med. Tak til de mange gæster, der støtter os ved at møde op og skabe en fest,” siger Jamilla Sophie Alvi, kommunikationschef i Muskelsvindfonden.

På den måde har Grøn Koncert 2015 sat sit aftryk i hele landet gennem karavanens otte koncertbyer. Hele vejen fra Aalborg til København har Tuborg og Muskelsvindfonden spredt det gode budskab hos i alt 165.000 danskere.

Unikke musikalske oplevelser
Grøn Koncert kunne i år præsentere det største antal artister nogensinde på scenerne. Tuborg og Muskelsvindfonden har med årets musikprogram sat fokus på nye møder mellem kunstnere. Det har resulteret i spændende mash-ups og  den nye single Slow fra Oh Land og Turboweekend, derudover opstod der også nye samarbejder undervejs på turen, som resultat af Grøn Koncert mødet 2015.

Sponsorchef for Tuborg, Peter Giacomello udtaler:
Tuborg Musik ønsker at bringe gæsten tættere på live-musikken – og musikeren tættere på publikum. Vi vil gerne være med til at skabe nye traditioner og muligheder for live-kulturen i Danmark – til glæde for både publikum og musikere vil vi være med til at skabe skønne liveoplevelser, der vil blive husket. Grøn Koncert 2015 har budt på live musik, hvor musikerne har mødtes på kryds og tværs, og dét er netop et godt eksempel på, hvordan live musikken skaber helt unikke oplevelser for publikum.”

Grøn Koncert er stolte over de nye musikalske partnerskaber, der er opstået og har ført ny musik med sig. Grøn Koncert var ikke lykkedes uden vores stærke frivillighed, vores dedikerede musikere og konferenciers, der alle tager kæmpe del i mødet, og den ånd, der bærer Grøn Koncert,” udtaler Jamilla Sophie Alvi.

Med venlig hilsen

Have Kommunikation
+45 33 25 21 07

Pressekontakt:
Kristina Sindberg // kristina@have.dk // 24 86 01 84

Viktoria Skovhus // viktoria@have.dk // 40 76 84 92

Grøn Koncert på de sociale medier:

•   Officielt hashtag: #gk15

•   Facebook: facebook.com/groenkoncert

•   Twitter: twitter.com/Groenkoncert, @Groenkoncert

•   Instagram: Groenkoncert

•   Snapchat: @Groenkoncert

 

Fakta om Grøn Koncert 2015 

Opstillingen af Grøn Koncert starter hver dag kl. 03.30 og slutter igen kl. 01.00.

Arrangementet består i:

·      2 scener

·      8 koncerter på 8,5 time

·      70 telte

·      630 crewere + 50 på hver halvdel + 100 lokale crewere + ca. 30 lønnede

·      2500 meter højt hegn.

·      200 toiletter

·      Lukker op til 10.000 publikummer ind i timen

·      Al overskud fra mad-, øl- og billetsalg går ubeskåret til Muskelsvindfonden arbejde for at forbedre livet for mennesker med muskelsvind, både i form af forskning og støtte til apparater der højner den enkeltes livskvalitet.

·      Event Safety’s beredskab på Grøn Koncert svarer til at have 4 ambulancer på standby. Endvidere er der 1-2 læger i konstant beredskab.

Turnéplan og publikumstal

16/7: Kolding – 14.500 publikummer
17/7: Randers – 10.000 publikummer
18/7: Aarhus – 32.000 publikummer
19/7: Aalborg – 18.000 publikummer
23/7: Esbjerg
 – 15.000 publikummer
24/7: Odense
- 25.000 publikummer
25/7: Næstved
 – 16.000 publikummer
26/7: København – 34. 500 publikummer (kl. 17.00)

 

Om Grøn Koncert

I mere end tre årtier har Tuborg og Muskelsvindfonden afholdt Grøn Koncert og spredt glæde over det ganske land. Grøn Koncert er nemlig sat i verden med et ønske om at skabe fest, fælleskab og unikke musikalske oplevelser – samtidig med, at der tjenes penge til Muskelsvindfonden.

Gennem Grøn Koncert har Muskelsvindfonden skabt sig en platform og en fremme livskvaliteten for mennesker med muskelsvind og har samtidig skabt en frivillighed, der emmer af mangfoldighed. Grøn Koncert er nu grobunden for Muskelsvindfondens vision – at skabe et samfund med plads til forskelle.

Tilsvarende har Tuborg gennem Grøn Koncert udbredt kendskabet til Grøn Tuborg i den danske befolkning og associeret Grøn Tuborg med musik. At gøre noget ved musikken er et centralt mantra for Tuborg, og gennem samarbejder med en række koncert- og festivalarrangører i hele landet gør Tuborg det muligt, at tusindvis af mennesker hvert år kan mødes om musikken til en kold Tuborg.

Læs mere på www.groenkoncert.dk.

 

1) L.O.C – fotograf Morten Rygaard

2) Turboweekend og Oh Land – fotograf Morten Rygaard

3) Medina – fotograf Morten Rygaard

4) Publikumsfoto – fotograf Jakob Boserup