Lørdag den 25. juli 2020 var tusindvis af danskere samlet til havefester rundt om i hele landet – med håndsprit, afstand og godt humør. Det var Grønnere Grøn-dag – Muskelsvindfondens svar på en anderledes Grøn, hvor danskere påtog sig værtsrollen, når nu den planlagte koncertturne var blevet aflyst på grund af corona

Coronaen kom væltende ind over Danmark, og Muskelsvindfonden blev ramt. Sådan for alvor ramt. Både Cirkus Summarum og Grøn blev aflyst, og med et var Muskelsvindfondens rolle som arrangør af store events sat ud af spil.

Men foreningen blev også ramt på DNA’et: i Muskelsvindfonden tjener vi vores egne penge, mens vi skaber opmærksomhed, samler danskerne og spreder fest. Vi står ikke med raslebøssen i hånden. Og vi læner os ikke tilbage.

Netop det DNA var årsagen til, at flere medarbejdere hurtigt tænkte: hvad gør vi nu?

Vindmøller eller læhegn?

Vi stillede os selv nogle helt centrale spørgsmål:

Hvordan kan vi, trods corona, betyde noget for vores publikum og kunder og samtidig vedligeholde vores kendskab og styrke vores brand på Grøn? Kan vi ved at fokusere på kernen i Grøn omstille arrangementet til et corona-venligt arrangement? Hvordan kan vi fastholde vores vigtige frivillighed, som betyder så meget for fællesskabet og for hele afviklingen af vores events? Og hvordan kan vi fastholde vores forpligtende partnerskaber med sponsorer og leverandører?

Partnerskabschef Jacob Bartholin

”Da alt lukkede ned, opstod der et vacuum i festivalbrancen. Alt blev aflyst. Men en del af Muskelsvindfondens grundfortælling og selvforståelse er, at vi er humlebien, der ikke ved, at den ikke kan flyve. At vi gør det umulige. Det beviser vi hvert år på Grøn, og derfor kunne vi heller ikke bare aflyse – for så ville vi grundstøde vores selvforståelse, risikere at gøre skade på vores frivillighed og skuffe vores samarbejdspartnere. Og for at give os selv et mentalt billede af opgaven, som vi stod overfor, brugte vi et gammel kinesisk ordsprog, som siger noget i retning af: ’Når det stormer, kan man kan bygge vindmøller, eller man kan bygge læhegn.’ I Muskelsvindfonden bygger vi vindmøller, og svaret blev Grønnere Grøn,” fortæller Jacob Bartholin.

Danskere var værter

Grønnere Grøn fik også hurtigt gang på jorden, da Muskelsvindfondens mangeårige samarbejdspartner Tuborg så potentialet og meldte, at de var klar. Aftalen blev, at Tuborg var hovedarrangør, og at Muskelsvindfonden investerede et antal timer i projektet fra nøglemedarbejdere, der så ikke blev hjemsendt.

(Artiklen fortsætter under billederne)

Konceptet blev, at når Grøn ikke kunne invitere danskerne til ”havefest”, som vi plejer, ville Tuborg og Muskelsvindfonden invitere sig selv hjem til alle danskerne i deres haver, altaner, kolonihaver, husbåde etc. Vi ville gøre danskerne til værter for Grønnere Grøn, hvilket så også betød, at Grønnere Grøn ikke blevet et indsamlingsarrangement for Muskelsvindfonden. Med andre ord handlede det ikke om at tjene penge, men om at holde brandet vitalt, holde fast i fællesskabet og give noget tilbage til danskerne.

Snart kom også andre af vores samarbejdspartnere og nogle nye med ombord: Nova, TV2 og LB forsikring, og det åbnede mulighed for taletid igennem radio- og tv-show, endnu flere havefester med flere forskellige musikere og ikke mindst muligheden for at aktivere frivilligheden.

Læs også artiklen Grønnere Grøn viste, at frivilligheden kan bære hvilken som helst opgave

Vi kan gøre de mest utrolige ting

Jacob Bartholin er ikke i tvivl om, at Grønnere Grøn har bevist, at Muskelsvindfonden er en vindmølle-organisation:
”Grønnere Grøn er faktisk blevet danmarkshistoriens største musikalske liveevent med stort anlagte radio- og tv-shows, over 118 gratis koncerter afviklet på én dag og i tusindvis af private fester. Dermed har Muskelsvindfonden bevist, at vi om nogen kan omstille og udvikle os,” siger Jacob Bartholin og fortsætter:

”Vi formåede at gøre det på kun lidt over to måneder. Man skal tænke på, at vi samtidig måtte gøre det i en helt forandret verden, hvor man kun kunne mødes og planlægge på digitale platforme. Men vi oplevede en enorm opbakning og samarbejdsvilje fra Tuborg og fra vores nye samarbejdspartnere hos TV2, Nova og LB Forsikring. Vi ville det samme, og vi skulle lykkes. Og vi lykkedes faktisk i fællesskab og i ægte partnerskab med at etablere en ny version af Grøn Koncert – Grønnere Grøn – som samlede danskerne på en ny måde. På den måde blev Grønnere Grøn en bekræftelse af vores grundfortælling om, at Muskelsvindfonden gør det umulige. Og vi fik bekræftet, at hvis det er vigtigt nok, så kan vi gøre de mest utrolige ting.”

————————————————–

Fakta om Grønnere Grøn

  • 118+ Grønnere Grøn fester fordelt over hele landet
  • 329.000 seere til Grønnere Grøn Liveshowet på TV 2
  • 2.489 tilmeldte til castingen om de otte Grønnere Grøn koncerter på www.grønneregrøn.dk
  • 3.600 deltog i konkurrencen om de 100 ekstra koncerter