Sabine Güsmer Ulrich er mor til et barn med muskelsvind, arbejder med inklusion i folkeskolen og sidder i Muskelsvindfondens repræsentantskab. Hun interesserer sig for handicappolitik og mødte derfor spændt op i Landstingssalen på Christiansborg 1. juni 2015, hvor partierne var samlet for at diskutere netop dette.

 

Mit indtryk fra valgmødet i Landstingssalen, spørger du?

 

Jaaaa… en blandet følelse.

En dejlig og livsbekræftende fornemmelse at sidde i en kæmpe nyrenoveret sal med så mange forskellige menneske.

Jeg sidder der, fordi jeg ikke aner, hvad jeg skal stemme. Og jeg nægter at stemme på et parti, som ikke har en holdning og bevidsthed omkring handicappolitik.

Alle de store partier var præsenteret, med hver deres ukendte ansigt, og nok også med en lille sandsynlighed for at blive stemt ind i Folketinget. Dette viste jo allerede, hvor ‘lavt’ handicap-politik egentlig står på partiernes dagsorden.

Debatten var god i salen, og vi kom vidt omkring relevante emner, som hjælper/ledsagerordning, amputation, inklusion mm. Hver politiker fik svaret, og alle sagde jo det, salen ville høre. Jeg må vel konstatere, at politikere er rigtige dygtige til forme deres synspunkter, så de falder i god jord i den kontekst, de nu sidder i.

Politisk fik jeg ikke det store ud af det.

Alligevel kan jeg mærke irritationen stige på vejen hjem i bilen. Jeg bliver mærket af, hvor lidt handicappolitik egentlig interesserer den almene befolkning. Og hvor meget inklusionen fylder. Om man har et handicap tæt på livet elle ej, så mener de fleste, at inklusion er en positiv ting, hvis bare de rette ressourcer følger med. Hvis man synes inklusion er godt, synes man vel også, at børn og unge skal have en sammenhængende hjælper/ledsagerordning, der betyder, at de kan komme til børnefødselsdag uden mor og far, ligeledes gælder vel tilgængeligheden, sagsbehandling osv.

Ordet ‘inklusion’ bliver brugt flittigt af Gud og hver mand. Hvis man fx ikke kan gå i den almene skole, er du jo ekskluderet. Det piner mig at høre som lærer på en specialskole for børn med psykiske handicap, at de er ekskluderet. Hvornår er man ekskluderet? Forældre i den almene skole opfatter ofte, at inklusion er ‘der-hvor-man-sætter-de-der-ADHD’er’ ind i vores børns klasser. Hvad med alt det andet, som inklusion også dækker?

Jeg ville ønske, hvis Muskelsvindfonden kunne hjælpe til med at forklare den danske befolkning, hvad ordet inklusion egentlig dækker over. Dette ville måske gøre, at der kom mere fokus på handicapområdet.

God valgdag til alle den 18. juni.

Sabine

Sabine Ulrich maj 2013

 

Der var ingen national eller regional mediedækning af valgmødet. Salen var fyldt til randen. Muskelsvindfonden arbejder i øjeblikket på en spørgeskemaundersøgelse af trivslen blandt skolebørn med muskelsvind for at kunne skabe en målrettet indsats for at styrke klassefællesskaberne landet over.

Red./jsa