Anton har fem sagsbehandlere, Anne-Mette fik 288 mails fra kommunen på ni måneder, og Julie tager bad, mens stopuret kører. Under titlen ”Du tror, det er løgn” retter en ny kampagne nu søgelyset mod borgerens møde med systemet. Absurde møder, der hverken giver mening for borgeren eller medarbejderen; men lugter af tidsspilde, paragrafrytteri og kontrol. Det sætter en mindre kampagne fra Muskelsvindfonden nu fokus på.

– Hvor lang tid bruger du egentligt, når du skal på toilettet? spørger kommunens sagsbehandler og kigger alvorligt på Hanne, der er målløs og svarer tre minutter. Hun er til sit årlige ’’kontrolmøde’’ i kommunen og er nervøs. Hun frygter, at kommunen kun leder efter steder, hvor de kan skære i hendes livsvigtige hjælperordning.
– Det må vi lige få tjekket. Kom du med mig,’’ siger sagsbehandleren, griber stopuret og får Hanne med ud på toilettet.

Ovenstående dialog er fra handlingen i en kort film lavet af Muskelsvindfonden. Filmen hedder ’’Kontrolmødet’’, og det er én ud af tre film, som på satirisk vis beskriver det komplicerede møde med systemet under titlen ”Du tror, det er løgn”. Men det er ikke løgn – situationen er nemlig kraftigt inspireret af virkeligheden.

Kontrol frem for mening, desværre

Situationen er ikke så langt fra virkeligheden, som man skulle tro.

– Vi oplever desværre, at sagsbehandlere må overvære bad og toiletbesøg for at tjekke, om de kan skære nogle minutter af borgeres hjælp. Mængden af kontrol og den manglende tillid til borgeren i det kommunale system inden for handicap er ofte meget lav. Det virker som om, at flere kommuner har travlt med at finde steder, hvor de kan spare fremfor at bruge kræfterne på at hjælpe borgeren, mener Lisbeth Koed Doktor, Muskelsvindfondens formand.

Absurde møder er dog ikke kun gældende for mennesker med fysiske handicap, men rammer en lang række mennesker med forskellige problemstillinger.

Fejl i syv ud af ti sager

En opgørelse fra Børne- og Socialministeriet, offentliggjort tidligere i år, viste, at der er fejl i gennemsnitligt 40 procent af de socialsager, som borgere har klaget over til Ankestyrelsen. På voksenhandicapområdet er der fundet fejl i syv ud af ti klagesager, og på børnehandicapområdet er der fejl i knap halvdelen.

– Det er foruroligende høje tal. Vi håber på, at folk vil være med til at vise, hvordan mange kommuner bruger oceaner af ressourcer på bureaukrati og kontrol, imens borgeren sidder efterladt tilbage. Jeg har selv været en del af system, da jeg søgte job, og jeg oplevede, at det var ret forvirrende – med mange forskellige kontaktpersoner fra forskellige instanser. Systemet er efterhånden blevet så kompliceret og bureaukratisk, at det kan være svært at navigere i for borgerne. Men det behøver ikke være så svært, og på kampagnens hjemmesiden dutrordeterløgn.dk fortæller vi kortfattet, hvad der kunne gøre det komplicerede møde lettere, siger Lisbeth Koed Doktor.

Kampagnesite og Facebook

​På kampagnens hjemmeside dutrordeterløgn.dk bliver filmene lagt ud drypvist. Man kan desuden læse historier fra virkelighedens verden, hvor man tror, det er løgn. Men det er det ikke.

Besøg kampagnesitet www.dutrordeterløgn.dk hvor du kan fortælle din egen historie. 
Besøg Facebooksitet: https://www.facebook.com/dutrordeterloegn/

Se billederne nederst