Vi samler danskerne, mens vi samler ind

I en verden, hvor mange jagter nicher, det individuelle og unikke, jagter Muskelsvindfonden det, der samler. Vi deler ikke op, men ud. Af oplevelser. Af øjeblikke. Af hjertet. Til hele Danmark.


Interview med Theis Petersen, indsamlingschef i Muskelsvindfonden
Foto: Agnete Schlichtkrull

Hvorfor er Muskelsvindfonden blevet så stærk en spiller i oplevelsesindustrien?
splash 1Der er mange faktorer, der gør, at noget bliver en succes og samtidig bliver så langtidsholdbart, som Muskelsvindfondens måde at samle penge ind på – gennem forskellige indsamlingsevents.

Som jeg ser det, er der fire elementer, som skaber vores unikke position: den folkelige event, det gode formål, vores stærke samarbejdspartnere og frivilligheden. Det er det, som gør, at vi skiller os ud, og det er der blevet bygget videre på gennem årene. Jeg tror også, at det har stor betydning, at vi altid har et større formål med vores projekter, og at vi altid har haft en tro på, at vi har kunnet lykkes med det. Vi samler først og fremmest penge ind til vores vigtige arbejde for mennesker med muskelsvind, men med Grøn vil vi også festen og fællesskabet. Med Cirkus Summarum vil vi skabe oplevelser ud fra mantraet ”det er sjovt, når alle er med”. Og med vores nye brand Cirkus Jul vil vi give kommende generationer større lyst til at læse og se teater.

Kigger vi ind i vores historie, ser vi, at Muskelsvindfonden aldrig har været bange for at fejle og lære af fejl. Vi har lavet alt fra kasino, tombola, cykelfestival til Cirkus og Grøn. Der har altid været plads til at turde fejle, for det er på den måde, at de skøre og vilde ideer er opstået – ligesom med Cirkus Summarum. Hvem havde troet, at det blev så stor en succes?

Theis - Citat - jubilæumsbog

Hvordan har udviklingen været, siden du startede som indsamlingschef for 15 år siden?
Gennem de seneste 15 år er både vi – og branchen i det hele taget – blevet mere professionaliseret. På godt og ondt. Der er mål, retning og strategi for alting. Men det kan også godt blive kedeligt, og vi skal huske, at det også er godt med nogle ridser i lakken en gang imellem. Det er det, der gør, at der opstår noget nyt.

Gennem årene har vi altid haft troen på, at vi kan give folk en oplevelse. At vi ikke bare får penge, fordi det er Muskelsvindfonden, man støtter, men fordi folk får en fed oplevelse til gengæld. En oplevelse, som vi selv har produceret i samarbejde med stærke aktører – og med vores frivillige. Det er vi stolte af i Muskelsvindfonden. Og det er det fundament, vi skal passe på, gøre os umage med og tage med ind i fremtiden. For stoltheden kan komme under pres, hvis vi ikke længere føler, at vi gør os fortjent til de indsamlede midler.

Hvordan ser du Grøn, Cirkus Summarum og Cirkus Jul i fremtiden?
Ovenpå to år med pandemi har danskerne brug for at mødes fysisk omkring oplevelser med fest, farver og fællesskabsfølelse. Dét kan Grøn levere. Grøn er en oplevelse, der går på tværs af generationer. Det er folkeligt og mangfoldigt på en og samme tid. Selv om der er stor konkurrence i oplevelsesindustrien, tyder alt på, at Grøn har det, som det kræver for at levere koncertoplevelser til danskerne i de kommende år.

Fremtiden for Cirkus Summarum er en lidt anden snak. Det er ingen hemmelighed, at der er sket en stor forandring i den måde, som børn bruger medierne på. Der er nye aktører på markedet, og derfor skal vi konstant arbejde på at forblive aktuelle for vores publikum. DR er bl.a. gode til at lave underholdning i børnehøjde, og de tør at gå til kanten og udfordre vores gængse billede af, hvad man kan præsentere børn for. Det er unikt, og derfor tror jeg, at Cirkus Summarum har en plads nu og mange år frem i tiden.

grafikHvad fremtiden bringer for vores nyeste eventyr, Cirkus Jul, bliver spændende at følge. Cirkus Jul blev lanceret i en svær periode med opfordringer og restriktioner fra myndighedernes side. Alligevel lykkedes det sammen med Saxo og Aarhus Teater at skabe et univers, der har forudsætninger for at blive en ny juletradition hos familier. Målet er, at Muskelsvindfonden om fem år ejer endnu et stærkt oplevelsesbrand, hvor overskuddet går til Muskelsvindfonden.

Læs mere om indsamlingsafdelingens arbejde