Genåbningen har betydet, at størstedelen af landets elever fra 0. – 5. klasse igen sidder på skolebænken. Omend bænken måske ikke ser ud, som den plejer og måske er placeret udenfor. Men for en gruppe elever har genåbningen ikke betydet mere samvær med klassekammeraterne. De er stadig isoleret hjemme, da de er vurderet til at være i særlig risiko, hvis de bliver udsat for smitte.
Robotter hjælper både fagligt og socialt
En af de elever, som isoleres hjemme på 6. uge, er Maise Brostrøm-Nolan. Hun går i 4. klasse på Fuglsanggårdsskolen i Virum. Hun har muskelsvind og begrænset lungekapacitet. Fordi hun er særligt udsat, er hendes tvillingebror Pelle også hjemme:
– Vi har valgt at holde Pelle hjemme fra skole, da vi skal passe ekstra meget på Maise, fortæller Maises mor, Jane Brostrøm-Nolan.
Elever som Maise har krav på undervisning, men også den sociale del vil en robot i undervisningen kunne hjælpe med:
– Det har været hårdt for Maise at være hjemme, og hun har lidt et enormt afsavn til sine veninder. Men fordi alle hendes klassekammerater også har været hjemme, har det ikke fyldt så meget for hende. Men nu hvor klassekammeraterne starter skole igen, er jeg bekymret for den sociale del. For mon de glemmer hende, når hun ikke er en del af deres hverdag? Både med det faglige og sociale kan robotten gøre en stor forskel. Den er Maises stedfortræder. Hun kan følge med i undervisningen og være en del af en leg i et frikvarter. Hun kan sågar være med i gruppearbejde. Ingen ved, hvor lang tid Maise skal forblive i isolation, og derfor er det vigtigt at finde en måde, hun fortsat kan være en del af klassen på, siger Jane Brostrøm-Nolan.
Robotten er elevens øjne, stemme og arme
Muskelsvindfonden har i samarbejde med kandidat-studerende Sofie Skoubo og Teknologi i Praksis startet et pilotprojekt med en robot i undervisningen, som skulle løse problemet med sygefravær og afsavn for elever med muskelsvind. Projektet var planlagt inden corona-pandemien, men har fået en anden aktualitet nu. Maise har fået udleveret en robot i januar, da hun er en del af projektet.
Robotten er en avatar-robot, altså en robot ‘’stedfortræder’’. Den vil blive opsat i klasselokalet, og så kan eleverne fjernstyre den hjemmefra via tablet. Eleven kan se klassen, høre, hvad der foregår, og sågar række hånden op og svare. Derved bliver eleven en aktiv del af undervisningen – på afstand.
– Fordelen ved robotten er, at den giver mulighed for, at børn med meget sygefravær stadig kan være en del af klassen og fastholde både det faglige og sociale tilhørsforhold, siger projektleder og specialestuderende Sofie Skoubo.
Avatarrobotter har været taget i brug andre steder i landet, men kun ved langvarig sammenhængende sygdom. Pilotprojektet skulle oprindeligt køre frem til juni 2020, men bliver muligvis forlænget på grund af epidemien.