Det er en glædelig dag for en stor gruppe børn med muskelsvind, som er i risikogruppen under corona, og som ofte har et højt sygefravær. I dag blev de med en million kroner sikret at kunne få en avatarrobot i deres klasse, så de ikke sakker bagud fagligt og socialt.
Folketingets partier er netop blevet enige om at tildele en million kroner til Muskelsvindfondens projekt, hvilket betyder, at børn, der er i risikogruppen og derfor fortsat er hjemme, er sikret en robot. Elevrobotterne er et projekt, som Muskelsvindfonden indledte i januar i år, men som er blevet endnu mere relevant under corona-epidemien, hvor en stor gruppe børn er isoleret hjemme.
Robotterne skal hurtigt i gang
Muskelsvindfonden har oplevet et kæmpe ønske fra forældre og børn om at få robotterne ud i klasseværelserne, så børnene ikke mister kostbar stimulering – både fagligt og socialt.
– Vi er vildt glade for, at der politisk er opbakning til også at tage hensyn til de børn i den særlige risikogruppe, som i første omgang ikke kan juble med klassekammeraterne over genåbningen. Aftalen viser et politisk fokus på at huske alle. Og det er helt afgørende for, at vi kan få en god genåbning af Danmark. Vi er velforberedte, så det hurtigt kan komme i gang. Vi er også opmærksomme på, at for nogle elever i den særlige risikogruppe, kan der gå adskillige måneder, inden de igen kan komme fysisk i skole. Så vi har travlt med at få robotterne ud til dem, der har mest brug for dem, siger Thomas Krog, handicappolitisk konsulent i Muskelsvindfonden.
Robotterne skal også bruges efter corona
Muskelsvindfonden har i samarbejde med kandidat-studerende Sofie Skoubo og Teknologi i Praksis startet pilotprojektet med en robot i klasselokalerne, som skulle løse problemet med højt sygefravær og afsavn for elever med muskelsvind. Projektet var planlagt inden corona-pandemien, men har fået en helt anden aktualitet nu.
Tanken er derfor, at robotterne og erfaringerne også kan bruges efter coronakrisen, fordi nogle børn med muskelsvind også i forvejen havde meget skolefravær på grund af eksempelvis smerter, hurtig udtrætning og ekstra sygehusbesøg.
Robotten er en avatar-robot, altså en robot ‘’stedfortræder’’. Den vil blive opsat i klasselokalet, og så kan eleverne fjernstyre den hjemmefra via tablet. Eleven kan se klassen, høre, hvad der foregår, og sågar række hånden op og svare. Derved bliver eleven en aktiv del af undervisningen – på afstand.