Fra rapkæftet Tonni the Man til Simon

Nichlas Benjamin Hansen, arkivfoto: Jakob Boserup

22. jun 2023

Længe inden Simon Toftgaard Jespersen blev formand for Muskelsvindfonden og konferencier på Grøn Koncert som sig selv, buldrede Tonni The Man frem. Tonni bandede, blamerede og banede vej for plads til forskelle

Tonni The Man var en karakter, som blev skabt i 2010, som en del af Muskelsvindfondens kampagne for at skabe plads til forskelle. Tonni skulle være et frisk pust i videoer med kendisser og fra scenen på Grøn Koncert. Tidligere havde lokalpolitikere talt fra scenen ved Grøn Koncert, når festivalen kom til deres by, men deres bidrag var blevet støvet. Så som praktikant i Muskelsvindfondens kommunikationsafdeling fik Simon opgaven med at finde på en ny åbning af festivalen. Efter flere forsøg på at tænke ud af boksen, foreslog han sig selv som startnummeret i form af Tonni The Man. Tonni blev en succes, så karakteren fortsatte indtil 2013, men Tonnis arv rækker videre.

“Jeg tror måske, at Tonni eller i hvert fald det at få en plads på scenen til Grøn har været en af de vigtigste identitetsmarkører i mit liv. Og et afgørende skridt i min senere karriere. Det at blive accepteret, få en platform og være den person, som udover at have muskelsvind og læse medievidenskab står på scenen sommer efter sommer gjorde, at jeg blev et ansigt i foreningen og måske har det også indvirket i, at jeg i dag er, hvor jeg er. Man kan sige, at grunden til, at jeg er kommet hertil, også er Tonni,” siger Simon Toftgaard Jespersen.

Tonni var The Man

En ung fyr i kørestol spiller rollen som Tonni The Man på GrønTonni var klædt i rødt, fordi det er Muskelsvindfondens farve, og så var han en fest- og dameglad, rapkæftet humørbombe, som måske også nogle gange gik over grænsen. Disse personlighedstræk blev valgt, fordi Tonni skulle fungere godt på en scene. Opgaven var at sprede budskabet Plads til forskelle fra scenen, hvor der potentielt stod 40.000 tilskuere, hvoraf en stor del af dem havde drukket, og en endnu større del af dem bare gerne ville høre noget musik. Desuden skulle Tonni skille sig ud ved siden af den flamboyante entertainer Jacob Haugaard. Det var til tider en svær opgave.

En overdreven version af sig selv

Ifølge Simon var han dengang ikke klar til at gå på scenen som sig selv. Særligt tanken om at skulle stå ved siden af en af Danmarks mest kendte mennesker, Jacob Haugaard, og skulle konkurrere om publikums opmærksomhed var overvældende.

I børnehaven legede jeg altid hærfører og soldater. Jeg var hærføreren, der sendte de andre børn ud på missioner

Simon Toftgaard Jespersen

”At stille sig op på den scene som fuldstændig ukendt 20-årig kørestolsbruger uden nogen grad af flamboyance ville have været svært. Så det var fedt at være noget, som jeg kunne spille, og som Jacob kunne spille op ad. Det andet havde været for uligevægtigt,” siger Simon.

Derfor blev der skuet op for Tonnis personlighedstræk og visuelle udtryk. Tonni fik installeret højttalere og en røgmaskine i kørestolen, så han kunne spille teknobeats og få røg ud af udstødningsrørene.

Tonni The Man på scenen på Grøn med Jacob Haugaard

“Det var nemmere for mig at være en vildt overdrevet version af mig selv. Det var en rolle, jeg kunne spille. Og jeg synes, at hiphopstilen var den nemmeste at gå til. Jeg har et stort hoved, så vi kunne bruge en stor kasket og bandana med noget blikfang. Men det var også for at sætte fokus på det at sidde i kørestol. Tonnis kørestol var min egen, og den fik udstødningsrør, hækspoiler og fælge. Faktisk havde den også plader på siderne med fartstriber og bogstaver fra t-hansen, hvor der stod Tonni,” fortæller Simon grinende og uddyber: “Tonni blev hurtigt en vild karakter, fordi vi havde det skidesjovt med at udvikle ham.”

Tonni var nødvendig

Sammen med sin ven Rasmus Dissing Nielsen, som havde sit eget videoproduktionsfirma og i øvrigt også havde muskelsvind, lykkedes det de to at få overbevist Muskelsvindsfonden om, at Tonni The Man skulle med på Grøn Koncert.

Tonni var den tids måde at vise, at mennesker med handicap også kan feste, være rapkæftede og være seksuelle væsener.

Simon Toftgaard Jespersen

Tonni gav de to opfindere af figuren, Simon og Rasmus, mulighed for at udfordre grænserne, overskride dem og alligevel slippe af sted med det. Alt imens de forsøgte at rykke ved opfattelsen af mennesker med muskelsvind.

“Vi ville gerne vise, at mennesker med handicap også kan være sindssyge. Jeg har altid haft oplevelsen af, at hvis jeg tog på festival, så kunne jeg smugle øl med ind. Engang opdagede en vagt min lommelærke og spurgte, om det var medicin. Jeg nikkede bare, og så var det jo fint. Mange mennesker kan ikke forestille sig, at mennesker med handicap kan snyde eller være nogle svin. Det fyldte meget i mig, da jeg var yngre. Vi ville vise, at mennesker med handicap også kan være hustlers. Uanset om man har fysiske eller mentale handicap, kan man være alle slags typer ligesom alle andre” siger Simon indigneret.

Fantasien sætter ingen grænser

Simon Toftgaard Jespersen har altid siddet i kørestol. Derfor udviklede han tidligt en evne til at skabe verdener og karakterer i fantasien. Ifølge Simon kunne han udtænke alt muligt, og så længe andre var med på legen, kunne de sammen få det til at ske.

Jacob Haugaard og Tonni The Man på Grøn Koncert 2012

”Nogle år før Tonni blev opfundet, og jeg gik i 10. klasse, optog jeg en julekalender i 24 afsnit med to kammerater. Der hed jeg ikke Tonni, men Timmi. Det var faktisk lidt den samme karakter, jeg spillede. Vi kaldte julekalenderen ”Jul på Hjul”. Det var simpelthen så kikset lavet, men det var sjovt og gav mig blod på tanden,” fortæller Simon.

Tonnis rolle var udspillet

En fredag formiddag i januar 2014 blev det på et møde besluttet, at Tonni ikke skulle eksistere længere. Ifølge Simon var han glad for beslutningen, selv om han havde nydt at være Tonni i videoer og på scenen. Efter fire år med karakteren Tonni var overraskelsesmomentet forsvundet. Reaktionen fra kendte og andre mennesker var aftagende. Tonni havde udspillet sin rolle.

Men Simon havde også udviklet sig personligt.

“Jeg var ikke længere bange for at være mig selv. Det var muligvis en mindre spændende fortælling, men jeg kunne være mere troværdig,” siger Simon, som oplever, at når han i dag indtager scenen som sig selv, giver publikum ham fuld opbakning.

Formålet er stadig det samme

Simon ser sin rolle som konferencier som en mulighed for at promovere plads til forskelle, men han oplever også, at den legitimerer ham, når han møder gæster på plænen, artisterne backstage og de frivillige.

”Det specielle ved at være med på Grøn er mere den rolle, jeg har uden for scenen. Rollen på scenen betyder nemlig, at jeg kan snakke med frivillige, sponsorer og artister. Det er det sjoveste at bidrage til at løfte i flok for at få den bedste Grøn Koncert,” siger Simon med et smil på læben og husker en episode, som viste Plads til forskelle i praksis.

”I 2017 byggede vi en fire meter høj ølbong. I hver by skulle jeg sidde på scenen og drikke om kap med én. Sidste dag udfordrede jeg Mads Langer. Vi gik på scenen, og jeg drak ølbongen, men Mads chokede på den. Det sprøjtede, og han fik øl på tøjet. Det var træls. Men der var også noget smukt ved, at jeg kunne tage ølbongen, og Mads, som ellers er så perfekt og dygtig, ikke kunne. Som symbol var det smukt,” siger Simon.

Fortryder ikke

Selv om Tonni The Man muligvis var en kontroversiel karakter, har Simon ikke fortrudt rollen. Men hvis Tonni skulle eksistere i dag, skulle karakteren tilpasses tiden. Tonnis budskab vil dog stadig være relevant.

”Lige meget hvor meget vi kommunikerer Plads til forskelle, slutter det ikke. Der kommer hele tiden nye generationer. Tonni var den tids måde at vise, at mennesker med handicap også kan feste, være rapkæftede og være seksuelle væsener. Vores humor og overdrivelse fremmede forhåbentlig forståelsen,” siger Simon.

I dag oplever Simon Toftgaard Jespersen, at han bygger videre på relationer fra Grøn i sit virke for Muskelsvindfonden. Han mener også, at Grøn har givet ham mere selvsikkerhed, når han bestiger andre scener.

”Jeg skylder Grøn en del. Den har givet mig så meget,” siger han.

Jacob Haugaard og Simon Toftgaard Jespersen på scenen
Foto: Thomas Vinther