Grøn melder klar til sommer med dobbelt så mange koncertdage

Redaktionen

14. apr 2021

Publikum kan godt begynde at glæde sig: Til sommer står den nemlig på fest, fællesskab og livemusik i absolut topklasse, når danskerne inviteres med til hele 16 gange Grøn Koncert rundt om i landet.

Tuborg og Muskelsvindfonden er klar med en ambitiøs plan for en ansvarlig afvikling af sommerens koncerter. Dette vil bl.a. betyde, at publikum bliver inddelt i sektioner på koncertpladserne, der kan skaleres op og ned efter myndighedernes anbefalinger.

Gennem snart fire årtier har Grøn sikret musikalske sommerminder til danskerne. Selv sommeren 2020, hvor meget blev aflyst, gav Tuborg og Muskelsvindfonden Danmark masser af musikalske oplevelser under navnet Grønnere Grøn, hvor over 100 livekoncerter blev holdt rundt om i de danske haver.

Nu er Grøn klar med en plan, der på ny skal bringe livemusik, fest, hygge og fællesskab ud i det danske sommerland. I stedet for at aflyse koncertturnéen har Grøn udviklet en helt ny version af turnéen, som samtidig udvides fra 8 til 16 koncertdage.

Den længste
Grøn-turné til dato

Grøn-Karavanen ligger i ugerne 27, 28, 29 og 30 lægger vejen forbi ni forskellige byer:

  • Uge 27: Aarhus (8/7), Aalborg (9/7), Aalborg (10/7), Randers (11/7)

  • Uge 28: KBH (15/7), Næstved (16/7), Næstved (17/7), Odense (18/7)

  • Uge 29: Esbjerg 22/7), Kolding (23/7), Aarhus (24/7), Aarhus (25/7)

  • Uge 30: Odense (29/7), Odense (30/7), KBH (31/7), KBH (1/8)

Grøn besøger dermed mange af koncertbyerne to-tre gange og vender desuden tilbage til Randers for første gang siden 2016.

Publikum inddeles i sektioner

Gæsternes sikkerhed har altid haft højeste prioritet på Grøn. I samarbejde med Event Safety, der er et af Danmarks førerende beredskaber inden for eventsikkerhed, har arrangørerne udviklet et helt nyt afviklingsformat, som skal skabe optimal tryghed hos publikum og alle involverede parter.

For at sikre optimale sikkerhedsforanstaltninger i forhold til COVID-19 sænker Grøn i år publikumstallet til koncerterne. Normalt har der kunnet være op til 35.000 publikummer samlet på Grøn på én dag, men i år arbejder Grøn på at få lov til at samle omkring 10.000 gæster per koncert. Grundet det øgede antal koncertdage vil op mod 160.000 danskere dog alligevel kunne deltage i festen.

Ved hver koncert inddeles publikum i ti sektioner, der kan skaleres op og ned efter myndighedernes anbefalinger. Hver sektion bliver sin egen ”mini-Grøn”-koncert med egne mad- og ølboder, toiletter og masser af hygge. Fra scenen vil konferenciers og optrædende naturligvis sørge for at sikre den klassiske fælles stemning, der har karakteriseret Grøn fra begyndelsen. Du kan se pladsen her.

Fællesskabet er vigtigere end nogensinde

For Tuborg og Muskelsvindfonden har det været afgørende at finde en model, der gør det muligt at gennemføre årets udgave af Grøn, så danskerne igen kan mødes til folkefest og fællesskab – noget, som mange har savnet det seneste år.

Theis Petersen, indsamlingschef i Muskelsvindfonden, udtaler:

Vi er enormt glade for sommerens turnéformat, og vi glæder os helt vildt til at byde publikum, frivillige, artister og musikerne velkommen tilbage på Grøn!

Theis Petersen

Indsamlingschef, Muskelsvindfonden

– Grøn har gennem snart 40 år været omdrejningspunkt for et helt særligt fællesskab. Et mangfoldigt fællesskab, der er  særligt vigtigt at dyrke i en tid som nu. Derfor har alle bag Grøn knoklet for at udvikle et koncept, som vi mener gør, at vi igen kan mødes til musik, fest og hygge i den danske sommer. Vi er enormt glade for sommerens turnéformat, og vi glæder os helt vildt til at byde publikum, frivillige, artister og musikerne velkommen tilbage på Grøn!

Hos Tuborg er forventningens glæde tilsvarende stor, og Christian Sveigaard, som er Marketing Director, fortæller:

Til sommer vil det i dén grad være på høje tid, at vi igen mødes til god musik over en kold Tuborg-fadøl – og derfor gør vi alt, hvad vi kan for at give danskerne en både fantastisk og tryg oplevelse, når den Grønne karavane nok engang ruller gennem landet

Christian Sveigaard

Marketing Director, Tuborg

– Gennem hele Corona-krisen har fællesskaberne været i undertal, og vi savner alle samværet med hinanden. Til sommer vil det i dén grad være på høje tid, at vi igen mødes til god musik over en kold Tuborg-fadøl – og derfor gør vi alt, hvad vi kan for at give danskerne en både fantastisk og tryg oplevelse, når den Grønne karavane nok engang ruller gennem landet.

Årets musikprogram offentliggøres i løbet af foråret 2021. Billetsalget starter den 11. maj.

Følg med på Grøns hjemmeside

Om Grøn

I snart fire årtier har Tuborg og Muskelsvindfonden med Grøn skabt musikalske oplevelser og fællesskaber på tværs af handicap, alder, etnicitet, køn, seksualitet og religion. Overskuddet fra koncerterne går til Muskelsvindsfondens arbejde med at skabe Plads til forskelle, så mennesker med handicap kan deltage ligeværdigt på alle niveauer af samfundslivet. Endagseventen Grønnere Grøn, der sidste år opstod i en sommer med aflysning af Grøn Koncert, blev nomineret til en TV-pris og en GAFFA Award for ’Årets danske live-initiativ’, og takket være partnerskaber med NOVA og TV 2 blev Danmarks største havefest sendt live i radioen og mundede om aftenen ud i et stort show med Anders Breinholt i spidsen. I år præsenterer Grøn en ny model, der skal sikre optimale sikkerhedsforhold – f.eks. udvides turnéen fra otte til 16 koncerter og publikum inddeles i sektioner der kan skaleres op og ned i antal alt efter myndighedernes anbefalinger.

Om Muskelsvindfonden

Muskelsvindfonden arbejder for, at enkeltpersoner og familier, som har muskelsvind inde på livet, kan leve et aktivt liv som en ligeværdig del af et mangfoldigt samfund. Siden 1983 har Muskelsvindfonden sammen med Tuborg skabt sommerminder for hundredtusindvis af danskere med Grøn. En stor del af overskuddet fra Grøn går til Muskelsvindfondens arbejde for at skabe plads til forskelle på tværs af køn, etnisk oprindelse, religion, alder, handicap og seksuel orientering. På Grøn engagerer Muskelsvindfonden mere end 700 frivillige i et unikt og mangfoldigt fællesskab.

Om Tuborg

Tuborg blev grundlagt i 1873, og er siden blevet danskernes foretrukne ølmærke, der både gør noget ved tørsten og ved musikken. Gennem tætte partnerskaber med både det danske musikmiljø og koncert-og festivalarrangører, har Tuborg gennem fem årtier medvirket til, at danskerne hvert år kan mødes til fællesskab, unikke musikoplevelser og iskolde pilsnere. Tuborg var med til at skabe grundstenen til Grøn tilbage i 1983 og har været medarrangør lige siden.

Læs om Muskelsvindfondens historie