Hvorfor denne kampagne?

Foto: Jens Hasse, Chili foto

16. nov 2017

Et lille blinkende besked-ikon i e-boksen kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på mange mennesker med handicap. Frygten for en ny samtale med kommunen gør, at man nærmest trækker i kampuniform inden mødet – klar til at forsvare deres livsvigtige hjælperordningen, eller hvad der nu er på dagsordenen.

Og nogle af møderne med kommunen er blevet så komplicerede, at det nærmest kræver en uddannelse i sig selv. Tilmed sker der gang på gang fejl i sagsbehandlingen.

En opgørelse fra Børne- og Socialministeriet offentliggjort tidligere i år viste, at der er fejl i gennemsnitligt 40 procent af de socialsager, som borgere har klaget over til Ankestyrelsen. På børnehandicapområdet er tallet 46 procent.

Foruroligende høje tal.

Muskelsvindfonden har derfor igangsat en lille kampagne, som skal sætte fokus på, hvorvidt de komplicerede møder med kommunen giver mening. Vi har lavet tre korte film og et kampagnesite med historier om komplicerede møder.Vi skyder ikke på de velmenende medarbejdere i kommunen. De er sat i den vanskelige situation at skulle udføre kommunernes spareplaner og samtidig navigere i de mange regler og paragraffer.

Vi vil forsøge at åbne øjnene hos ledelsen i kommunernes forvaltninger/afdelinger, kommunalbestyrelser og byrådspolitikere, som alle synes at have lukket øjnene for meningsløse og ressourcekrævende møder. Sidst, men ikke mindst lukker flere politikere øjnene for, at deres kommune bryder loven for at spare.

Ja, mange er trætte af det; men vi har faktisk også en række løsninger, der kan skabe forandring. Det er vores mål at gøre opmærksom på problemerne; men også at vise, at der findes løsninger.

Du kan bakke op om kampagnen ved at dele vores film!
På forhånd tak fra Muskelsvindfonden 😉

Kampagnen er vigtig fordi …

  • der er for mange fejl i kommunernes sags-behandling
  • kommunerne har opbygget et meningsløst og bureaukratisk; men ledelsen ved det ikke selv
  • det kan ikke passe, at mennesker skal frygte breve og møder i kommunen
  • der bruges flere ressourcer på kontrol end på tillid
  • systemet skal give mening for  borgerne som medarbejderne ikke kun pengepungen.
Se tal for din kommune på Socialministeriets hjemmeside.