Som medarrangør af Suspekts koncert i Parken 15. september havde Muskelsvindfonden fokus på at skabe et ekstra område, hvor mennesker i kørestol både havde god plads og godt udsyn til scenen. Nu håber foreningen, at flere koncertarrangører vil tage idéen til sig.
Hvordan sikrer man tilgængelighed, godt udsyn og en følelse af at være med i festen for koncertgæster med handicap? Det gav Muskelsvindfonden i samarbejde med bookingbureauet United Stage og rapgruppen Suspekt et bud på, da Suspekt gav koncert i Parken for 47.000 mennesker. I den anledning fejrede Grøn sit 40 års jubilæum.
”Vi ville gerne have nogle flere pladser til mennesker med handicap, for Muskelsvindfonden var medarrangør på dette arrangement. Og vi kunne godt tænke os at eksperimentere med et set-up, som var tæt på scenen. For mennesker i kørestol bliver ofte placeret lidt uden for festen,” siger Theis Petersen, direktør i Muskelsvindfondens indsamlingsafdeling.
På plænen foran Parkens scene blev der derfor skabt en zone til mennesker i kørestol og deres hjælpere. Der var bygget en særlig indgang til zonen, som var forbeholdt kørestolsbrugerne.
Zonen kom udover de allerede eksisterende pladser til mennesker med handicap på b-tribunen. I alt havde 80 kørestolsbrugere og deres hjælpere adgang til områderne, til ekstra toiletter og til parkering.
Følelse af frihed
Løsningen gav anledning til stor begejstring blandt flere af dem, der havde fået plads i zonen. Blandt andet Muskelsvindfondens formand, Simon Toftgaard Jespersen, som selv sidder i kørestol.
”Det var fantastisk at opleve, hvordan jeg for første gang prøvede at være et sted, hvor pladserne til mennesker med handicap ikke var forsøgt gemt væk, men at der var fokus på at give en fed oplevelse,” siger han og fortsætter:
”I virkeligheden vil jeg helst bare være en del af den store fest, men af hensyn til sikkerheden for både mennesker med handicap og dem omkring dem kan det til store events være godt med et afgrænset område. Det plejer normalt at være på et handicappodie, men det var det heldigvis ikke denne gang. Man kunne frit bevæge sig rundt i zonen, og det gav en følelse af frihed, jeg aldrig før har oplevet til store events som dette.”
Production Manager: En simpel opgave
Æren for, at zonen kom til at se ud, som den gjorde, skal tilkendes Kim Mosfelt, Production Manager på Suspekt-koncerten og på Grøn. Han blev af Muskelsvindfonden spurgt, om han ville se på mulighederne for at øge tilgængeligheden til Suspekt-koncerten. Og han kunne sagtens se behovet.
En økonomisk prioritering
Parken er af brandmyndighederne godkendt til, at der må stå 2,5 publikummer pr. kvadratmeter til koncerter. I alt skal der bruges mindst 2,5 kvadratmeter til en person i kørestol samt vedkommendes hjælper. Det er altså en økonomisk prioritering fra koncertarrangørernes side at øge tilgængeligheden for mennesker, der bruger kørestol
Kilder: United Stage og Muskelsvindfonden
”Når man vil lukke næsten 50.000 ind til en koncert i Parken, må man kunne gøre det bedre end kun at levere 40 pladser til mennesker med handicap langt fra scenen,” siger han og fortsætter:
‘”I mit arbejde har jeg mødt mange mennesker med muskelsvind, som gerne vil behandles som almindelige koncertgængere. Derfor valgte vi denne løsning sammen med Suspekt, for de hylder også forskelligheden og vil gerne implementere den i deres koncerter. Det krævede ikke meget tid, for det var en relativ simpel opgave.”
Han henviser til, at zonen blot var markeret af et massivt hegn.
Tryghed er vigtig
Ditte Guldbrand, bestyrelsesmedlem i Muskelsvindfonden, havde også fået plads i zonen foran scenen. Hun pointerer, at der med to handicapområder to forskellige steder i Parken var en mulighed for at vælge, som mennesker med handicap ikke normalt har.
Hun fremhæver desuden trygheden i, at zonen var afskærmet.
”Man var ikke bekymret for at få en albue i hovedet, eller for at nogen væltede ind i én. Det var trygt, samtidig med at det ikke var udstillende, som det nogle gange kan være, når der kun er podier.”
Hun håber, at flere koncertarrangører vil lade sig inspirere af zonen til Suspekt-koncerten og prioritere plads til mennesker i kørestol.
”Langt de fleste mennesker vil gerne tæt på scenen og mærke kunstnerne, rytmerne og være tæt på showet og den oplevelse, man nu er til. Så det her var meget, meget stort,” siger hun.
Model for fremtiden
Theis Petersen ser også gerne, at idéen om at skabe et område, hvor mennesker med handicap kan føle sig som en del af arrangementet, spreder sig til flere events i kulturbranchen.
”Jeg håber, at dette eksperiment kan blive en model, man kan bruge i fremtiden, hvis man ønsker at være en tilgængelig fest, hvor der er plads til mennesker i kørestol,” siger han.
Handicapcentriske frisættelseszoner
Idéen bag området til kørestolsbrugere kommer fra tanken om ”handicapcentriske frisættelseszoner”. Denne betegnelse bruges om rum og miljøer, som er centreret omkring personer med handicap og deres behov og erfaringer.
Zonerne har fuldt tilgængelige faciliteter og udfordrer problematiserende fortællinger om handicap. Dette står i kontrast til, at man sædvanligvis skaber miljøer ud fra et ikke-handicap perspektiv, som personer med handicap så må forsøge at tilpasse sig.
Kilder: Sociolog Olivia Dahl og ’Crip Kinship; The Disability Justice & Art Activism of Sins Invalid’ af Shayda Kafai
Andre udvalgte artikler til dig
- 04/10 2023
Grøn 40 år blev fejret i Parken
- 30/07 2023
Grøns succes kan sætte skub i forskning i muskelsvind
- 22/06 2023
Hvorfor har Grøn Koncert overlevet i 40 år?
- 07/03 2023
Grøn fejrer 40 år til sommer