Fra arrangørerne bag Cirkus Summarum: Landsdækkende projekt arbejder for mangfoldighed og inklusion i børnehøjde

Redaktion

18. maj 2022

Muskelsvindfonden, der sammen med DR Big Band står bag Cirkus Summarum, præsenterer det landsdækkende projekt: Cirkusskolen. Cirkusskolen er et lærings- og inklusionsprojekt for børnehaver i hele Danmark, der løber af stablen netop nu

Landets dagpleje- og daginstitutioner leger i disse dage med farverige cirkuskasser fyldt med cirkuslege, klovnenæser, jonglørbolde og andre sjove cirkusmaterialer. Muskelsvindfonden, som også arrangerer Cirkus Summarum, afholder nemlig i denne uge årets Cirkusskole, og sender 500 cirkuskasser ud til de tilmeldte institutioner, så børnene kan lege cirkus hele ugen.

Muskelsvindfondens vision bag Cirkusskolen er at udbrede børn og unges forståelse for, at vi alle er forskellige og kan bidrage med noget til fællesskabet uanset psykiske og fysiske barrierer. Derfor er der i Cirkusskolen fokus på, at alle børn kan lege med uanset udfordringer, samt på at udvide børnenes sprog og forståelse for forskellighed og fysiske handicap.

Formand i Muskelsvindfonden, Simon Toftgaard Jespersen, glæder sig til at se Cirkusskoler spire rundt om i institutionerne:

Vi påvirker både børn og voksne i institutionerne i en hel uge, og forhåbentligt inspirerer vi til, at de fortsat tænker det ind i deres hverdag, så de bliver ved med at inkludere børn, som ”falder lidt uden for normalen”. På den måde styrker vi børns viden om forskellighed.

Simon Toftgaard Jespersen

Formand, Muskelsvindfonden

– Vi ved, at Cirkus Summarum har en stor betydning for mange børn i børnehavealderen, og vi vil gerne bruge vores stemme til at lære børn noget, vi i Muskelsvindfonden synes, er vigtigt. Med Cirkusskolen har vi både mulighed for at fortælle om, hvorfor vi tror på inklusion, og hvordan man helt praktisk kan udføre det. Vi påvirker både børn og voksne i institutionerne i en hel uge, og forhåbentligt inspirerer vi til, at de fortsat tænker det ind i deres hverdag, så de bliver ved med at inkludere børn, som ”falder lidt uden for normalen”. På den måde styrker vi børns viden om forskellighed.

Pædagogisk leder i Den Integrerede Institution Drivhuset i Aarhus, Malene Fink Ploug, ser Cirkusskolen som vigtigt element for børnenes tidlige dannelse:

- Cirkusskolen inspirerer os til, hvordan vi kan sætte fokus på de forskelligheder, som børnene har. Det er en vigtig del af børnenes dannelse, at de oplever, at de er forskellige, verden er i nuancer, og mennesker har forskellige holdninger og meninger.

Malene Fink Ploug

Pædagogisk leder. Den Integrerede Institution Drivhuset i Aarhus

– Cirkusskolen inspirerer os til, hvordan vi kan sætte fokus på de forskelligheder, som børnene har. Det er en vigtig del af børnenes dannelse, at de oplever, at de er forskellige, verden er i nuancer, og mennesker har forskellige holdninger og meninger.

Inklusion og forskellighed på børnenes dagsorden

Cirkusskolen har været en succes, siden de første kasser blev sendt ud i 2015, og i 2022 leger 500 institutioner med.

Med Cirkusskolen sættes fokus på inklusion og forskelligheder i børnenes hverdag. Alle institutioner i Danmark har mulighed for at tilmelde sig og får herefter helt gratis tilsendt en cirkuskasse fyldt med materialer, rekvisitter, et aktivitetshæfte og alt hvad de skal bruge for at lege cirkus en hel uge. Alle legene har fokus på at gøre børnenes forskelligheder til styrker, samt at alle kan deltage i legen uanset fysisk eller psykisk handicap, højde, motoriske udfordringer eller andet. Legene er udviklet til børn i alderen 3-6 år.

50 inklusionseksperter har bidraget til udviklingen af aktiviteterne, ligesom tre pædagogstuderende har researchet i over 300 timer på at udvikle lege og læring funderet i de læreplanstemaer, som institutionerne i forvejen arbejder ud fra.