Grøn Koncert er folkesjæl

Året var 1982, Tuborg søgte en ny partner med muskler, og det blev starten på et lykkeligt ægteskab mellem Tuborg og Muskelsvindfonden. I dag handler ægteskabet om meget mere end musik og øl.

Tekst af: Luise Vernstrøm Rasmussen
Foto af: Morten Rygaard, Mogens Laier, Jan Jul og Holger Bundgaard

 

splash 1Da Dyrehavsbakken i 1982 fejrede 400-års fødselsdag, var gaven fra Tuborg det, vi i dag betegner som den første ’Grøn Koncert’. Det blev så stor en succes, at Tuborg ville fortsætte, men musklerne til at afvikle koncerterne manglede, og derfor så Tuborg sig om efter en samarbejdspartner.

Ofte finder man først ud af, hvad man har, når man mister det. Det fandt jeg ud af under Corona-pandemien. I 30 år har jeg været en del af Grøn, og det er simpelthen er en vigtig del af mig. Corona mindede mig om at være taknemmelig over, at jeg er med i så fantastisk et show.

Jacob Haugaard

konferencier på Grøn

Musklerne kunne Muskelsvindfonden levere, og dermed var et samarbejde skabt. Muskelsvindfonden så en stor mulighed i at samle penge ind ved at skabe en kulturel begivenhed frem for at stå med hatten i hånden, og ideen var helt central i Evald Krogs tankesæt: Vi kan noget, og vi vil vise, at vi kan.

Fra en til seks koncerter

Allerede året efter i 1983 etablerede Muskelsvindfonden og Tuborg en karavane, som blev sendt på landevejene i det danske sommerland under navnet ’Tuborgs Grønne Koncerter’. Muskelsvindfonden stod for den praktiske afvikling af turnéen og fik overskuddet fra ølsalget til foreningens arbejde.

Foruden 40 hårdtarbejdende frivillige var turnéens hovedingredienser de to populære bands, Sneakers og Frede Fup, 34.560 flasker med Grøn Tuborg og 9.450 flasker sodavand. Alt og alle klappede, turnéen gav omtale og tiltrak 56.000 festglade mennesker til de seks gratis friluftskoncerter.

Grøn Koncert t-shirt

I øjenhøjde med mennesker med handicap

Lige siden har Tuborg og Muskelsvindfonden været sammen om at skabe en koncertrække i den gode sags tjeneste. Grøn Koncert er sat i verden med et ønske om at skabe fest, fællesskab og musikalske oplevelser – samtidig med, at der tjenes penge til Muskelsvindfonden.

”Det handler ikke kun om musikken og om at drikke flere øl eller noget så kedeligt som overskud. Det handler også om, at vi skal komme mere i øjenhøjde med mennesker med handicap,” fortæller forhenværende sponsorchef ved Tuborg, Peter Giacomello.

Når man er vokset op med Evald Krog og Grøn, er det en selvfølge, at muskelsvindlerne er arrangører af turnéen. Det er vigtigt arbejde, der gøres for de penge turnéen akkumulerer, og derfor er og har Grøn turné altid været Muskelsvindlernes. Elsker jer og tak for alle årene med jer

Sanne Salomonsen

Musiker

Krystalkuglen: Grøn bliver en endnu bedre oplevelse

Grøn Koncerts identitet blev i 2017 fornyet, og koncertkaravanen blev omdøbt til Grøn. Ifølge nuværende sponsorchef Christopher Bak Billing hænger Grøn, Tuborg og Muskelsvindfonden sammen som ærtehalm, og Grøn har stadig kæmpestor betydning for Tuborg. Grøn er ifølge ham et sammenkog, der på allerbedste vis synliggør, hvad Tuborg står for.

”Grøn rammer bredt og appellerer til hele Danmarks befolkning – det gør Tuborg også. Hver tredje øl, der bliver solgt i Danmark, er en Tuborg. Grøn Koncert er Tuborg i materialiseret form. Grøn Koncert er folkesjæl,” forklarer han.

Tager man et kig i krystalkuglen og kigger på udviklingen af Grøn i fremtiden, er Christopher ikke i tvivl om, at oplevelserne vil blive endnu bedre i fremtiden, men stadig være tro imod det, som Grøn står for, nemlig musik og fællesskaber.

”Trods den rivende udvikling i samfundet, så formår Grøn at genopfinde sig selv, tilpasse sig, men vigtigst af alt stadig forblive Grøn. Så vi også i fremtiden vil have et sted at samles omkring de gode musikalske oplevelser med en Tuborg i hånden,” lyder det fra sponsorchefen.

Lukas Graham - citat
Foto: Morten Rygaard