Alle skal have ret til medicinsk behandling
Alle skal have ret til medicinsk behandling, men det er ikke virkeligheden for en lille gruppe mennesker med muskelsvinddiagnosen SMA. De kan ikke få tilbudt virksom medicin, som både kan fastholde og forbedre deres gangfunktion, deres armbevægelser eller andre vitale funktioner. Boede de f.eks. i Tyskland ville de have adgang til medicinen.
Lige nu handler det om mennesker med SMA, men næste gang kan det være en anden muskelsvinddiagnose eller andre små diagnosegrupper, der intet har at gøre med muskelsvind.
Muskelvindfonden mener, at sikring af lige adgang til lægemidler er et samfundsansvar, og derfor skal problemet løses – her på siden finder du vores bud på løsninger.
Hvad er der på spil?
Lighed i sundhed har altid været en ledetråd i Danmark. Det har været et princip, så hvad er der gået galt, når en lille gruppe mennesker ikke kan få adgang til den eneste medicin på markedet? Som ovenikøbet er virksom.
Argumentet for at sige nej til medicin er, at medicinen vurderes for dyr i forhold til effekten. Det til trods for, at stort set alle andre europæiske lande godkender effekten, og førende eksperter kalder medicinen for banebrydende.
Det handler blandt andet om en usolidarisk model for prioritering af ny medicin. Og så handler det om samfundsøkonomi. Og det gør det, fordi der udvikles flere og flere nye lægemidler til mange forskellige sygdomme, hvoraf de forskellige muskelsvinddiagnoser kun er ganske få blandt mange andre. Men den nye medicin er dyr, fordi det har været dyrt for virksomhederne at udvikle medicinen. De vil naturligvis have betaling, ikke blot for produktionsudgifterne, men også for deres udgifter til at udvikle medicinen. Hvis de ikke fik dækket deres udgifter, ville medicin slet ikke blive udviklet.
Nok er de utvivlsomt grådige i deres prisfastsættelse, men selv uden grådighed ville medicinen stadig blive dyr, fordi der kun er få patienter til at fordele omkostningerne ud på. Og de mange nye behandlingsformer til alle mulige sygdomme kan blive en betragtelig udgift for samfundet. Derfor skal udgifterne finansieres, og i 2016 blev politikerne enige om, at der skal prioriteres i ny medicin.
Til det formål blev Medicinrådet nedsat. Rådet prioriterer ud fra 7 principper, som Folketingets partier har aftalt i enighed.
Meningen med et medicinråd er naturligvis at fritage politikerne for selv at tage stilling i hver enkelt sag. På en måde en beskyttelse af politikerne mod politikerne selv, for de ville vanskeligt kunne modstå et “folkeligt” pres, hvis de ville have en chance for at blive genvalgt. Medicinrådet er ikke på valg og kan derfor nemmere træffe de vanskelige beslutninger. Det er ikke desto mindre politikerne i Folketinget, der har aftalt de 7 principper, og ansvaret er derfor deres. Som du kan læse længere nede på siden, fungerer de syv principper ikke, når det kommer til små diagnosegrupper.
Læs "Danmark er bagerst i bussen"Små diagnosegrupper kommer i klemme ved prioritering af medicin
Små diagnosegrupper får nej til medicin, når Medicinrådet prioriterer ny medicin. Medicinen er oftere dyrere, og datagrundlaget er smallere.
En højere pris skyldes, at der er lavere patientgrundlag til at betale medicinalvirksomhedernes udviklingsomkostninger end medicin til store diagnosegrupper. Derfor vil medicinen altid være dyrere end medicin til større diagnosegrupper.
Der er naturligt nok også færre patienter at teste medicinen på, og derfor er der et mere spinkelt datagrundlag.
Øget europæisk samarbejde – Sammen er vi både større og stærkere
Danmark skal gå forrest i arbejdet for at øge det europæiske samarbejde om priser, og datagrundlag, og vi skal stille krav til industrien. Det skal vi, fordi Danmark er et lille land med en lille population og dermed et lille marked.
Vi kan styrke vores forhandlingsposition, når der forhandles priser med medicinalvirksomhederne, hvis vi går sammen med andre europæiske lande. En ting er, at landene står stærkere, en anden ting er, at leverandørerne får mulighed for at byde ind på et større marked. Det kan kun være en fordel for alle parter.
Find flere løsninger og fordele ved et styrket europæisk samarbejde.
I Muskelsvindfonden ser vi på længere sigt store fordele i et tættere europæisk samarbejde på medicinområdet, især når det gælder sjældne diagnoser.
Vi mener:
- Der er brug for meget mere transparens i prisfastsættelsen af de dyre lægemidler. Dette kunne f.eks. gøres ved, at godkendelsesgrundlaget var det samme på tværs af de europæiske lande.
- Med henblik på gennemsigtighed omkring priserne kunne man lave grupper af europæiske lande med sammenlignelig betalingsevne og så fastsætte en fælles pris for disse.
Dette ville samtidig både lette prisforhandlingerne og spare industrien for langvarige forhandlinger med de enkelte landes prioriteringsinstitutter, hvorved priserne muligvis også kunne reduceres.
- I Europa på tværs af de nationale sundhedsvæsner, patientorganisationer og industrien ville man kunne arbejde sammen om en behovsafklaring med henblik på udvikling af ny medicin.
- Når diagnosegrupperne er meget små, giver det god mening at indsamle data via fælles registre og dataudveksling på tværs af landegrænser. Det ville også give mere valide data at arbejde videre med i bedømmelsen af medicin til sjældne-området.
- Der ville være mulighed for stærkere forskningssamarbejder inden for områder, hvor også de nationale lægefaglige miljøer er små, målgruppernes beskedne størrelse taget i betragtning.
- Der er mulighed for at stille krav til industrien, når man indgår store – og for dem – attraktive kontrakter. Benefit corporations med f.eks. forskellige sociale klausuler kunne være en mulighed.
- Også på europæisk plan kan man overveje en form for puljefinansiering, så det ikke var de enkelte hjemlige sygehusafdelinger og regioner, der sad alene tilbage med hele udgiften.
Grundlaget for prioritering af medicin er ekskluderende for små diagnosegrupper
Medicinrådet prioriterer ny medicin ud fra “Syv principper for prioritering af lægemidler”, som samtlige partier i Folketinget i enighed har formuleret. Principperne har aldrig været evalueret, og det mener vi, at de skal.
I praksis er grundlaget nemlig ekskluderende, når det gælder små diagnosegrupper. Og det kan umuligt have været politikernes hensigt.
Vi er nødt til at tro på, at det beror på en “konstruktionsfejl”, og ansvaret for at løse det ligger i Folketinget, så lad os få en evaluering.
Forstå, hvorfor grundlaget ikke fungerer ved at folde ud og læse mere.
Et uafhængigt Medicinråd?
Efter princip nr. 2 skal Medicinrådet være “uafhængigt”:
“Vurdering af lægemidler skal ske ud fra objektive kriterier og på baggrund af faglige vurderinger, således at der sikres et uafhængigt udarbejdet beslutningsgrundlag og derved armslængde til det politiske niveau.”
Ikke desto mindre vil det være naivt at tro, at så agerer Medicinrådet udelukkende ud fra faglige og medicinske argumenter, for regeringen lægger på ingen måde skjul på forventningerne til Medicinrådet.
Økonomiaftalen for 2018 mellem regeringen og Danske Regioner fastslår blandt andet, at “Medicinrådet fra medio 2017 (skal) bidrage til et afdæmpet udgiftsbehov til sygehusmedicin”, så det er nok så som så med uafhængigheden, og “armslængden til det politiske niveau” er vist begrænset til en meget kort arm.
Uanset de på mange måder sympatiske 7 principper så efterlades der ikke megen tvivl om, at økonomiaftalens forventning til Medicinrådet er overordnet principperne.
Pris og merværdi
Princip nr. 6 præciserer, at “såfremt et nyt lægemiddel skal være standardbehandling, skal der således være et rimeligt forhold mellem prisen på det nye lægemiddel og den merværdi, som lægemidlet vurderes at kunne tilbyde sammenlignet med eksisterende standardbehandling.”
Begrebet “merværdi” kan naturligvis altid diskuteres. Hvor en mindre forbedring af funktionsevnen kan synes ligegyldig for en person uden funktionsnedsættelse, så er der for et menneske med nedsat funktionsevne en verden til forskel. Selv en isoleret set mindre forbedring kan relativt være en stor forbedring. For slet ikke at tale om den uendelig store “merværdi” ved at undgå dødsfald.
Men under alle omstændigheder føles det ubehageligt som menneske på den måde at få påklistret et prisskilt.
Små diagnosegrupper vil altid komme i klemme
Princip nr. 6 betyder, at mennesker med muskelsvind kommer i klemme, fordi hver type muskelsvind er en meget lille gruppe.
Hvis producenterne skal have dækket deres udviklingsudgifter, har de meget få behandlinger/patienter at sprede udgifterne ud på. Prisen pr. person med muskelsvind vil altid blive meget høj.
Vi kan lave små fiffige regnestykker og argumentere op af stolpe og ned af vægge om, at den ene eller anden besparelse skal modregnes; men udgiften pr. person vil vedblive at være høj, og det kan vi ikke løbe fra.
Og selv om producenterne utvivlsomt er grådige i deres priser, og selv om vi kan presse dem til at tage toppen af deres grådighed, er udgiften der stadig.
De 7 principper fører på den måde til en klar diskrimination ikke blot af mennesker med muskelsvind, men af alle små diagnosegrupper, der risikerer at dumpe i den “uafhængige” vurdering af pris og “merværdi”.
Vægtningen mellem pris og “merværdi” vil altid føre til højere priser for behandling af små diagnosegrupper end af de store diagnosegrupper, som man ofte kalder folkesygdomme. Dette kan simpelthen ikke have været politikernes hensigt. Vi er nødt til at tro på, at det beror på en “konstruktionsfejl”, at små diagnosegrupper systematisk vil blive udelukket fra behandling.
Kattelemmen, der er et musehul
Ganske vist findes der en lille kattelem i princip nr. 7, som siger, at “der skal sikres lige adgang for både store og små patientgrupper og tages højde for patienters individuelle behov. Det skal være muligt ud fra en konkret lægefaglig vurdering at behandle med lægemidler, som er afvist til standardbehandling. Det gælder eksempelvis i forhold til at kunne yde behandling af høj kvalitet til patienter med sjældne sygdomme eller i forhold til at kunne behandle for at undgå funktionsnedsættelse.”
Og ganske vist kan kattelemmen da bruges, hvis regionerne ellers vil bruge den, men den er ikke desto mindre utilstrækkelig, fordi den alene åbner op for dispensation på individuel basis “ud fra en konkret lægefaglig vurdering”, og selv om der måtte smutte et par personer (formentlig børn) mere gennem nåleøjet trods Medicinrådets afgørelse, så løser det jo ikke det problem, at f.eks. lægemidlet Spinraza ikke stilles til rådighed for størstedelen af den gruppe, for hvem det kunne have effekt. Hvilket for Spinrazas vedkommende vil sige både børn og voksne.
Kattelemmen vil aldrig kunne kompensere for “konstruktionsfejlen”, fordi den kun giver adgang for enkeltpersoner med sjældne diagnoser. Kattelemmen er kun en slags “Wild Card”, og i praksis virker den ikke. Det har vi set (LINK TIL ARtiKEL), og flere sundhedsministre har været kaldt til samråd på Christiansborg om det syvende princip, fordi det ikke virker.
Ondets rod er “konstruktionsfejlen” i Folketingets 7 principper, som også fører til vurdering af pris og “merværdi” på et stationært grundlag, som ikke tager højde for, at verden forandrer sig, og forskningen er i rivende udvikling.
Og forudsætningen for at udvikle mere effektive behandlingsformer er, at den behandling, der udvikles, også bliver brugt, så der kan indhøstes erfaringer at bygge videre på.
Muskelsvindfonden mener, at politikerne må stå ved deres ansvar
Det er næppe en farbar vej, at politikerne blander sig i Medicinrådets konkrete afgørelse om ny medicin. Medicinrådet er oprettet for at begrænse udgifterne, og hvis politikerne underkender rådet første gang det gør, som politikerne har ønsket, kan man lige så godt nedlægge Medicinrådet, og så vil alle ubehagelige beslutninger igen ligge på politikernes bord. Det er næppe attraktivt for politikerne. Så vil det spil, som vi er ufrivillige deltagere i, med rette kunne kaldes Sorteper.
Men ansvaret for den ramme, som Medicinrådet arbejder under, er ikke desto mindre politikernes.
Giv mulighed for at stoppe behandlingen
Små diagnosegrupper risikerer at dumpe i Medicinrådets “uafhængige” vurdering af pris og “merværdi”. Og det syvende princip er ekskluderende, hvis et sygdomsforløb hos den enkelte patient kan afvige fra de øvrige patienter med samme diagnose, og da mange sygdomme viser sig meget forskelligt fra person til person, skal der findes en løsning.
Det er derfor muligt at indgå aftaler om stopkriterier, når en behandling opstartes. Kriterierne aftales på forhånd, så det er klart for alle parter, at hvis ikke den enkelte kandidat til behandlingen inden for et vist tidsrum oplever en række nærmere definerede succeskriterier som respons på behandlingen, stopper man igen. I den aktuelle sag om Spinraza anvendes stopkriterier blandt andet i Norge og Sverige og en række andre lande i Europa.
Muskelsvindfonden mener ikke, at Folketinget med sine 7 principper anerkender, at det er umuligt at stille samme krav til dokumentation for medicin til sjældne diagnoser. Vi mener i stedet, at mennesker med sjældne diagnoser i det mindste skal sikres behandling på forsøgsbasis, hvis medicinen er godkendt af EMA og anvendes til behandling af patienter med samme diagnose i andre Europæiske lande. Vi mener, at Danmarks forhandlingsstyrke i prisforhandlinger ligger i vores unikke evne til monitorere behandling og ikke i at sige nej til at behandle patienterne. Vi mener, at priser på medicin til sjældne diagnoser (Orphan Drugs) skal forhandles på EU-niveau, så danske patienter sikres lige adgang til medicin som andre EU-borgere.
Læs hele Jørgen Lengers indlæg om lighed i sundhedLige adgang til medicin
Medicin skal ud at gavne de mennesker, som den er udviklet til. Det har kæmpe betydning for mennesker, som kan bevare deres gangfunktion eller blive ved med at løfte armene. De har ikke mulighed for anden behandling, og Muskelsvindfonden kæmper for, at de får adgang til medicinen.
Lyt til Thomas Krog, politisk chef i Muskelsvindfonden. Han fortæller kort om vigtigheden af lige adgang til medicinsk behandling. Og scroll ned og find flere løsninger under filmen.
Fremtiden er nu: Medicinsk behandling til mennesker med muskelsvind
I årtier var det utænkeligt, at mennesker med muskelsvinddiagnoser som eksempelvis Spinal muskelatrofi (SMA) eller Duchennes muskeldystrofi (DMD) kunne få medicinsk behandling, som kunne bremse sygdommen.
Men fremtiden er nu. Neurologien gennemlever en revolution, og tanken om mulig behandling har rykket sig fra blot en tanke – for nogle et håb – og til virkelighed.
Men virkeligheden er også, at medicinen ofte ikke når ud til mennesker med sjældne diagnoser.
Medicinsk behandling er en gamechanger
Hver dag arbejder forskere på at udvikle ny medicin mod neuromuskulære diagnoser. Medicin som i et historisk perspektiv er gamechangers. Præparaterne kan ofte ikke helbrede, men de kan bremse sygdommens udvikling, for nogle redde liv og for andre hjælpe til at få tabt muskelkraft tilbage.
Inden for de seneste år viser flere kliniske forsøg positive resultater inden for specifikke diagnoser. Men i Danmark ender medicin til sjældne diagnoser ofte med at køre i ring i et spil om penge og data, mens dem med behov for medicinen tages som gidsel. Det forsøger Muskelsvindfonden at få ændret.
Den medicinske labyrint
Tidligere blev medicin til sjældne diagnoser ikke udviklet, fordi industrien ikke kunne få dækket udgifterne til forskning og udvikling. Men det skabte en skævvridning af markedet og stor ulighed i behandlingen; havde du en sjælden sygdom, var du i stor risiko for ikke at få den nyeste medicinske behandling.
Det ville EU lave om på. De lavede en regulering af markedet fra år 2000 for at sikre, at mennesker med sjældne sygdomme havde ret til den samme effektivitet og kvalitet i behandlingen som andre mennesker. Det betød og betyder stadig, at EU reguleringen af markedet giver medicin til sjældne, livstruende diagnoser en særstatus. Medicinalvirksomheder får blandt andet tilskud til forskning og research, men også monopol på markedet i 10 år - eller i hvert fald indtil udgifterne til udviklingen er dækket ind. Disse præparater med særstatus hedder ‘’Orphan drugs.’’
EU regulativet sejrede og fejlede på samme tid
Medicin med Orphan drug status vil på trods af EU-reguleringen ofte være dyr. Samtidig med at regulativet blev vedtaget, skulle de enkelte EU-lande derfor også nedsætte et vurderingsorgan, som skulle vurdere medicinens effekt i forhold til prisen. Derfor nedsatte de danske regioner Medicinrådet, som skulle vurdere ny medicin, og som noget helt nyt, også se på økonomien samtidig. Altså kan det betale sig at betale prisen for behandlingen?
Lægefaglige udvalg blev tilkoblet Medicinrådet som rådgivende organer til de enkelte ansøgninger. Men aktuelle sager har vist, hvordan fagudvalgenes anbefalinger ikke altid bliver fulgt. Medicinrådet har i flere tilfælde bremset effektiv behandling, som er tilgængelig i andre EU lande på baggrund af prisen sammenholdt med det, de vurderer, er mangelfuld evidens. Danmark har altså strengere krav til dokumentation for effekten af et Orphan Drug end andre EU lande.
EU regulativet har altså sejret i den forstand, at præparater mod sjældne sygdomme nu bliver udviklet. Men det har fejlet, fordi medicinalindustriens prissætning og medlemslandenes vurderingsorganer står i vejen for, at medicinen når frem til dem, den er udviklet til.
Spinraza – et aktuelt og principielt eksempel
Hvis du har en alvorlig, fremadskridende sygdom, og din læge nægter at give dig det eneste lægemiddel, der meget sandsynligt kan hjælpe dig, så vil du givetvis blive vred, frustreret og desperat. Og sådan har danskere med sjældne diagnoser og deres familier og pårørende også følt det, når Medicinrådet sagde nej til behandling, som har dokumenteret effekt.
Et skræk-eksempel på, hvor galt det kan gå med et Orphan Drug, er sagen om anbefalingen af medicinen mod muskelsvinddiagnosen Spinal muskelatrofi, Spinraza (Nusinersen). Siden 2017 har Muskelsvindfonden sammen med medlemmer, pårørende og eksperter kæmpet for at få indført en ordning, hvor der er adgang til Spinraza til dem, som potentielt kunne have gavn af medicinen. Det er lykkedes at få adgang til alle med SMA op til seksårsalderen. Vi kæmper videre for, at alle med SMA kan få medicinen tilbudt.
Der er flere præparater på vej
Indtil nu er kun et lægemiddel blevet godkendt i Danmark mod muskelsvind, nemlig Spinraza mod muskelsvinddiagnosen SMA. Dog har Medicinrådet kun godkendt det til en snæver gruppe, da rådet vurderede, at der manglede dokumentation for effekt, og at prisen var ‘’urimelig høj’’. Det kan du læse mere om i afsnitte foroven og her.
Der er i dag bedre muligheder for medicinsk behandling mod muskelsvind i andre lande, da der ofte ses lempeligere krav samt flere præparater. Og det er på trods af, at Danmark ønsker at være førende land inden for innovativ medicinske behandling.
I USA er præparatet mod SMA, Zolgensma, blevet godkendt i 2019 og forventes godkendt i EMA i efteråret 2020. Præparatet Translarna mod Duchennes muskeldystrofi har på nuværende tidspunkt betinget godkendelse i Europa, men Medicinrådet i Danmark har ikke godkendt det som standardbehandling, da rådet har vurderet, at det ikke har klinisk merværdi, altså at patienten ikke bidrager nok fra behandlingen.
Muskelsvinddiagnosen Myastenia Gravis har dog mange års erfaring med at få medicinsk behandling, som ikke er helbredende, men som kan holder symptomer i bero.
Livet skal på formel – Vi har gjort det før
Det kan virke som en lang og sej kamp at få vendt Medicinrådets holdning til i højere grad at godkende dyr medicin til sjældne sygdomme. Det vil kræve, at rådet i stor udstrækning også vurderer den forbedrede livskvalitet, som mennesker med sjældne sygdomme kan få ud af en behandling. Hvad vil det eksempelvis betyde, at man kan tage på restaurant med sine venner uden at have handicaphjælp med, fordi man kan spise sin mad selv? Hvad vil det betyde at kunne skrive eller tegne? Hvad vil det betyde at kunne give et kram?
Der er mange dele af livet, som Medicinrådet mangler at komme på formel. Men vi ved, at det er muligt, fordi vi har gjort det før. Nemlig dengang i slutningen af 1980’erne, hvor Muskelsvindfondens Vejlednings- og Behandlingscenter overbeviste politikerne om, at mennesker med muskelsvind ville kunne få et godt liv med en respirator. Det mente man ikke dengang. Vi viste dem, at det liv, man lever med respirator, er værd at redde, fordi det er et godt liv. Et liv med op- og nedture som alle andre, men et godt liv. Vi knokler i dag for at være klar til at bane vejen for den nye medicin i morgen.
Medicin på vej
Der udvikles kontinuerligt medicin målrettet sjældne diagnoser.
Du kan læse meget mere om aktuel forskning hos RehabiliteringsCenter for Muskelsvind, men her er et lille udpluk af diagnoser, hvor medicin er i udvikling.
- SMA (Spinraza, Zolgensma, Risdiplam)
- ALS (Se listen over lovende præparater her)
- DMD (eks. Ataluren,Translarna) Prednison, Deflazacort, Vamorolone, Idebenon (Puldysa®) Læs mere på RCFMs hjemmeside )
- CMT (ACE-083, PXT3003, IFB-088, NTF3 (Neurotrophin-3), IFB-088 (Sephin1))
Læs mere om medicinråd, lægemidlerne og mennesker med SMA
- 08/04 2021
Ny medicin er godkendt i EU
- 30/05 2018
Flere får adgang til den ny medicin, Spinraza
- 20/08 2019
Magnus rejser til Belgien for at få medicin
- 25/10 2019
Høring om Medicinråd: Mennesker får ikke gavnlig medicin
- 03/07 2020
Et flertal i Medicinrådet trodser eget fagudvalg og afviser igen Spinraza
- 21/10 2017
Spinraza: “Lighed i sundhed” er ellers den politiske ledetråd
- 15/04 2020
Spinraza skal igen drøftes i Medicinrådet
- 02/04 2021
Spinraza forløbet kort
- 10/09 2020
Hvilke europæiske lande tilbyder behandling med Spinraza?
- 22/06 2020
Marcus må ikke få den medicin, som er udviklet til ham
- 31/01 2018
Mors kamp mod Medicinrådet: Jeg følte, jeg blev skudt